År 2002 lanserade MIT (Massachusetts Institute of Technology) konceptet "OpenCourseware". Man gjorde då kursmaterial för 32 av universitetets kurser fritt tillgängliga för vem som helst att ta del av på Internet.
I varje kursmaterial ingår kursplaner, föreläsningsanteckningar, hemuppgifter och examinationsuppgifter samt litteraturhänvisningar. Idag är det inte ovanligt att kurserna även har kompletterats med videoinspelade föreläsningar och färdiga kompendier sammanställda av de kursansvariga.
Kursmaterial i mängder
På webbplatsen MIT OpenCourseware finns numer kursmaterial för mer än 1 900 kurser publicerade.Fler lärosäten har följt MITs exempel, och 2005 tog MIT initiativet till att bilda det så kallade Open Courseware Consortium för att samordna arbetet med att publicera de ingående lärosätenas kursmaterial. Över 200 lärosäten från hela världen ingår idag i Open Courseware Consortium.
Inte bara filantropi
Varför bemödar sig då ett av världens mest prestigefyllda universitet, som inte har några större problem att fylla sina utbildningsplatser och dessutom kan ta ut höga avgifter av sina studenter, med att publicera sina "produkter" gratis? En förklaring skulle kunna vara att det är en bra service till de studenter som studerar vid MIT; när som helst kan de ta del av en föreläsning som de har missat eller så kan de ladda hem gamla tentor att träna på. Detta hade man kunnat lösa utan att låta materialet bli helt fritt, till exempel via e-post eller en lösenordsskyddad kursportal.
Det primära syftet med OpenCourseware är att sprida kunskap och främja akademiskt utbyte. Att en utbildningsanordnare dessutom får lite goodwill på köpet är inte att förringa. Dessutom ger detta utbyte också möjligheter till samarbete över såväl nationsgränser, kulturella barriärer och mellan olika branscher. I slutändan har universitetet skapat nya kontakter och skaffat nya samarbetspartner, inhämtat värdefulla synpunkter på kursmaterialet och i bästa fall fått igång en global akademisk diskussion kring undervisning och utbildning. Förhoppningsvis kan det komma de egna studenterna till del.
Även om kursmaterialet görs fritt för vem som helst att ta del av, så innebär det inte att vem som helst har rätt till handledning i kurserna eller har möjlighet att examineras i dem vid MIT. Det är även fortsättningsvis endast tillgängligt för de egna studenterna.
Det primära syftet med OpenCourseware är att sprida kunskap och främja akademiskt utbyte. Att en utbildningsanordnare dessutom får lite goodwill på köpet är inte att förringa. Dessutom ger detta utbyte också möjligheter till samarbete över såväl nationsgränser, kulturella barriärer och mellan olika branscher. I slutändan har universitetet skapat nya kontakter och skaffat nya samarbetspartner, inhämtat värdefulla synpunkter på kursmaterialet och i bästa fall fått igång en global akademisk diskussion kring undervisning och utbildning. Förhoppningsvis kan det komma de egna studenterna till del.
Även om kursmaterialet görs fritt för vem som helst att ta del av, så innebär det inte att vem som helst har rätt till handledning i kurserna eller har möjlighet att examineras i dem vid MIT. Det är även fortsättningsvis endast tillgängligt för de egna studenterna.
Alternativ till OpenCourseware
Idéerna kring OpenCourseware återfinns också i Apples medietjänst Itunes. Under en särskild avdelning, kallad Itunes U, kan vem som helst gratis ta del av såväl enstaka föreläsningar som hela föreläsningsserier i en uppsjö av olika kurser från några av de mest väl ansedda universiteten i världen.
Även rent kommersiella intressen kan ibland dra nytta av dela med sig av sitt material. Bland amerikanska High School-studenter har det länge varit populärt med så kallade "Study Guides" som försöker sammanfatta olika ämnesområden och ger till exempel utförliga analyser av centrala litterära verk - allt för att läsaren ska kunna öka sina möjligheter att nå högre resultat i skolan. De två stora förlagen på området, Cliffsnotes och Sparknotes, bjuder gratis på hela sitt sortiment av "Study Guides" på nätet. Här är syftet att skapa en konkurrensfördel, för det man egenligen tjänar pengar på är att besökaren så småningom beställer egna tryckta kopior eller elektroniska PDF-dokument. Online-versionerna är dessutom fyllda med insprängd reklam, vilket man slipper om man väljer att betala en slant istället.
Även rent kommersiella intressen kan ibland dra nytta av dela med sig av sitt material. Bland amerikanska High School-studenter har det länge varit populärt med så kallade "Study Guides" som försöker sammanfatta olika ämnesområden och ger till exempel utförliga analyser av centrala litterära verk - allt för att läsaren ska kunna öka sina möjligheter att nå högre resultat i skolan. De två stora förlagen på området, Cliffsnotes och Sparknotes, bjuder gratis på hela sitt sortiment av "Study Guides" på nätet. Här är syftet att skapa en konkurrensfördel, för det man egenligen tjänar pengar på är att besökaren så småningom beställer egna tryckta kopior eller elektroniska PDF-dokument. Online-versionerna är dessutom fyllda med insprängd reklam, vilket man slipper om man väljer att betala en slant istället.
För vår del
Tyvärr är det inte mycket man ser av svenska lärosäten i OpenCourseware-sammanhang. Vi ser oss gärna som ett föregångsland när det gäller såväl Internetanvändning som internationellt samarbete, men jag kan endast hitta ett fåtal svenska bidrag när jag bläddrar i Itunes U. Inte heller finner jag ett enda svenskt universitet bland de mer än 200 från hela världen som finns listade på OCW Consortiums webbplats. Det finns mer att önska här.
Detta är inte bara en fråga för universitet och högskolor. Att på det här sättet dela med sig av vad man gör skapar inte bara ett gott varumärke, utan är framförallt en möjlighet att utveckla den egna verksamheten. Jag tror även att grundskolor och gymnasieskolor har mycket att hämta genom att synliggöra sin verksamhet på nätet.
Anders Fors
Anders Fors
_______________________
Lästips:
Länktips:
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera